onsdag 1. september 2010

Sjokoladekake med frisk ostekrem


Idag blir det nok en gang et innlegg med kake. Jeg er utrolig glad i å bake, og samler på oppskrifter. Jeg elsker å prøve ut nye oppskrifter.  


På tirsdagene pleier jeg å ha besøk av ei god venninne. Vi ser Greys sammen også koser vi oss med litt snacks, det kan være alt fra litt godt til frukt og ikke alltid like mye. Denne tirsdagen laget jeg kake fordi min gode venninne nettopp har fylt året- en god andledning til å bake en kake midt i hverdagen.

Prinsessa fikk selvfølgelig være oppe til venninna mi kom slik at hun kunne få seg et lite stykke kake før leggetid hun også.... Hun synes det er så kjekt å være med å bake kaken og går å gleder seg såååå masse til kaken er ferdig.

For dere som måtte ønske og lage en av mine favorittkaker så kommer oppskriften her: (kaken er utrolig god og er brownieslignende i konsistensen og sammen med den friske ostekremen blir den bare helt nydelig, lages i 24 cm rund form)

Sjokoladekake med frisk ostekrem:
150 gr smør
150 gr mørk sjokolade
3 egg (romtempererte)
2 dl sukker
2 dl hvetemel
1/2 ts bakepulver

glasur:
1 pk philladelphia
50 gr smør (romtemperert)
75 gr melis

pynt: revet sjokolade eller lignende.

* varm ovn på 180 gr, bakepapir i formen og pensle
*smelt smør og sjokolade i smør. avkjøl til lunken
* visp egg og sukker til eggedosis,sikt i mel og bakepulver og spe med sjokoladesmøret
* hell røren i form og stek på nederste rille i 35 min. avkjøl formen over rist.

* ha ingredienser til glasur i bolle. pisk krem. smør glasur utover kake og pynt med sjokoladefigurer eller revet sjokolade.

Bon appetit!!






18 kommentarer:

Hulda sa...

Ser ut til å være en deilig kake. Så koselig tradisjon du har på tirsdagskveldene da. :) Ser du har fått kjøpt deg Lev Vackert, er den ikke skjønn?

Hege sa...

Mmmm...så veldig god ut.
Jeg skal ha besøk i morgen,så kanskje jeg skulle prøvd meg på denne jeg også.
Takk for at du deler oppskrift :o)

Lunalei ;-) sa...

NAM!!!! Denne så virkelig god ut! Kopierer med en gang, jeg!
Takker og bukker!
Klem fra Lunalu

Karma sa...

Den så virkelig god ut! Den må jeg bare prøve en dag! Husker da jeg var liten. Kom hjem fra skolen, ringte mamma sikkert 3/4 ganger i uka og spurte om jeg kunne lage kake...hihi...kanskje bra at jeg ikke var så opptatt av vekt og sånn da...:)

Klem Kaja:)

Hege sa...

Mmmm - så flink du er, den så veldig god ut:-)
Takk for tipset!
Klem, Hege.

Moccashusblogg sa...

ÅÅ Så god den så ut =) fikk lyst og bake selv ej no he he. Koselig tradisjon du har da på en tirsdagskveld =)

InstatreffNorge sa...

Nam nam:) Hvordan klarer du å holde deg så fin du som baker så mye...sukk...er det en hemmelighet jeg ikke har funnet ut av enda??:P

Klem Lise

Linda sa...

Hm,hm,skal det mel i kaka eller? den ser herlig ut:))

Behindabluedoor sa...

Hørtes deilig ut med den kaka :)

lisje astrid's husblogg sa...

Å JESS!
Eg blir så glad når du legg ut oppskrifter:)

Denne skal eg ivertfall prøve!
Kansje eg kan lage den til eg ska ha personal møte:)

Ønskar gode deg ein god og fin start på hausten♥
Klem frå Astrid:)

Jijji sa...

Bloggen din begynner å bli farlig... -Og jeg som skal begynne et "nytt og sunnere liv"... Men jeg simpelthen elsker kaker, og denne ser bare supergod ut! Skal prøves! Tusen takk for at du deler oppskrift!

Ønsker deg en herlig september med masse høstkos!
Klem fra Jijji

Maliva`s verden sa...

Jammi-jammi,denne må prøves,men kanskje litt vel seint nå, men oppskriften er notert. Takk skal du ha.
Natti natt fra Maliva

Unknown sa...

Mmmmm, deilig ♥ Jeg må bake noe i dag jeg og kjenner jeg:)

Klem Line

Nina B. sa...

Mmmm, den så virkelig god ut ☺
Koselig med slike venninnedager, ukene flyr jo ellers.

Nyt den flotte høstdagen!

Klem Nina

mimmi-leone sa...

Nam...den så helt nydelig ut, takk for tips!


Hilsen fra Mimmi-leone

Inspiration i vitt sa...

Hej Monica, vilken tur din väninna har som får smaka en sån god kaka, jDen var såå fin och jag blir riktigt sugen på den. Din gamla dörr som du visade var sååå underbar och den passar fint hos dig. Hoppas att du får mycket glädje av boken och att den fyller ditt hjärta. Kram på dig/Ingela.

Tone sa...

Ååå må nok en gang frem med oppskriftboken min ser jeg ja, den så jo bare vidunderlig ut:)) Du lager så myyyye godt!!
Ha en deilig helg i solskinnet!
Klem klem

Anonym sa...

Denne så veeldig god ut!!! Men et litt dumt spørsmål ang glasuren: Smelter du smøret og eller blander du det inn usmeltet????:)
Håper på svar, for denne tror jeg at jeg må prøve meg på i jula:)
God Jul!! :)
Hilsen Stine