mandag 23. februar 2009

en utfordring?

Idag så jeg at det lå å ventet en utfordring opå meg i Mammamiia sin blogg. Spent som jeg var (og nysgjerrig som jeg er) spurtet jeg inn for å se! Og jeg kan love dere at dette var en koselig utfordring, iallefall for meg som er en storsamler av gode oppskrifter og som elsker oppskrifter. Hver gang vist jeg er hos noen å får noe godt, tar det meg ikke lang tid å spørre etter oppskriften (men det er jo på dennne måten man får de beste av de beste mener jeg) Mammamiia hadde også skrevet noen fantastisk fine ord om bloggen min og det varmet veldig, det er ikke så lenge siden jeg oppdagen bloggen din, men jeg gleder meg masse til å komme tilbake og se det flotte og kreative du steller med. Tusen takk for lovord og en kjekk utfordring:)

Utfordringen lød som følger:

Man skulle legge ut 2 oppskrifter som vi har testet ut og er fornøyd med, spiller ingen rolle om det er våre egne eller fra en kokebok. Kan være lunch, middag, supper, forrett, dessert, kake eller kjeks. Kort og godt alt som kan spises. Velg så ut 4 andre som skal få utfordringen og link til disse på siden din, fortell de om utfordringen din.

Nå har jeg sittet å bladd litt i mine oppskriftsbøker og kommet frem til at den første oppskriften jeg vil dele med dere er ei helt enkel men utrolig god sjololadekake, oppskriften har jeg fått en gang av min kjære storesøster, og siden den gang har jeg bakt den utrolig mye. Tenkte jeg skulle si litt hvorfor jeg velger akkuratt denne oppskriften. Det er mest fordi det er en saftig og utrolig god sjokoladekake, og fordi den holder seg god utrolig lenge, den blir mesten bare bedre når den står litt synes jeg (og jeg liker ikke når sjokoladekakene er tørre fysj!!) Åsså er det også på grunn av den gode kremen, det er jo egentlig en standar krem, men jeg tror hele kluet med denne kremen er egget, den blir mye bedre og den tørker ikke inn men holder seg myk god og blank!! Denne kaken liker iallefall vi veldig godt!!

Sjokoladekake i langpanne




6,5 dl sukker
3-4 ss bakekakao
1 ss natron
1 l hvetemel
7,5 dl kulturmelk
150 gr smelta smør

170 grader i 15-20 min midterste rille

krem:
(200) gr smør- dette er litt mye, jeg pleier å ta litt mindre
1 pl lys kokesjokolade
400 gr melis (her prøver jeg meg også litt frem i forhold til smøret)
3 ts vaniljesukker
1 egg

ta på krem når kaken er lunken

Den andre oppskrifta jeg vil dele med dere er en annen god kake som jeg har fått av min aller beste venninne! Det er en kjempegod kake som det kanskje er litt mye en må gjøre når en lager, men resultatet er bare knallgodt! Jeg liker å pynte denne kaken med bær eller frukt, siden kaken er ganske søt. Et tips er også å lage denne kaken på porsgrunnkakefat vist dere har det, veldig greit og praktisk fat.

Sjokoladekake med vaniljefyll og mousse



kakebunn: (skal være en mørk og seig brownieslignende bunn)
2 egg
2,5 dl sukker
120 gr smør
1,5 dl hvetemel
4 ss bakekakao
1,5 ts bakepulver

175 grader 30 minutter på nederste rille

fyll: 1 pakke ferdigkjøpt vaniljekrem

sjokolademousse:
150 gr mørk kokesjokolade
2 dl kremfløte
1 eggehvite
2 eggeplommer
2 ss melis
1 ss kald kaffi (kan sløyfes, jeg pleier ikke ha det)

1. kakebunnen: pisk egg og sukker til eggedosis. Tilsett smeltet avkjølt smør. Tilsett mel og bakepulver. BLAND FORSIKTIG MED SLIKKEPOTT. så kakao. Stek i form på 22/24 cm. skal være litt fuktig i midten og seig.

2. avkjøl. fjern ring. La kake stå på bunnflaten. Vask + tørk ring og sett den rundt kake igjen. Fordel vaniljekremen jevnt på kaken.

3. Mousse: smelt sjokolade i vannbad, avkjø litt. Stivpisk fløte og eggehvite hver for seg. Stivpisk eggeplommer med melis. Bland inn kaffi vist det er ønskelig. Bland først sjokolade i eggedosis. kremen vendes forsiktig inn, så stivpisket eggehvite. Ta mousse på kaken.

4. dekk med folie, og la kaken stivne i minst 2 timer i kjøleskap.

NB!! egener seg ikke til dypfrysing, men kan godt lages dagen før!

Ja disse kakeoppskriftene er jeg iallefall kjempefornøyd med, men så er jeg utrolig glad i sjokolade også :D

Videre velger jeg å utfordre

Bettes lykke- jeg elsker å gå inn på denne bloggen å lese, syns det er så masse flott og inspirerende, så nå er jeg spent Bette på hvilke gode oppskrifter du finner frem

Grip dagen- Marit er ei utrolig kreativ og flink dame og har alltid noen vakre bilder å vise frem. Hun driver også på med skolehuset og det setter jeg og mange med meg utrolig stor pis på- tenk at vi kan få komme å se alt det vakre de kreative damene lager og til og med gå lov å kjøpe det, åsså i det nydelige gamle skolehuset i tillegg. Det er en fryd for øyet hvordan hun danderer og lager alt så lekkert til!

Hannes hage- dette er en kjempekoselig blogg som jeg oppdaget for ikke så lenge siden. Alt Hanne lager er vakkert for øyet og jeg blir kjempeinspirert til bruk av blonder, romantiske knapper, tilda, vakre strykebilder med mer. Nå er jeg spent på hvilke gode oppskrifter du kan finne frem!

Meg,mitt og mine engler- en kjempekoselig blogg, som jeg også har oppdaget nå nylig når interiør begynte å interessere meg for fyllt. Masse fin inspirasjon også i denne koselige bloggen, og mye kjekt å lese om.

Nå er jeg kjempespent på deres valg jenter, for meg ble det valgets kvaler for jeg hadde så mange jeg kunne tenket meg å dele.

Ha en videre fin dag alle sammen!!

3 kommentarer:

Fru Keilegavlen sa...

Oi, oi, oi...du kan friste du!! Desse oppskriftene såg kjempegode ut!!

Frk. K sa...

Den sjokoladekaken skal jeg prøve!! NAM! :)
Tar utfordringen, jeg. Takk :) Skal legge ut når jeg har litt bedre tid.
Ang kommentarer:
Gå inn på tilpass bloggen (utforming). Rediger blogginnlegg. Der kan du skrive det du ønsker selv.
Håper du forstod. Hvis ikke, si ifra! Ha en fortsatt fin dag. Klem klem

Anonym sa...

Ja, di kakene er suuper gode!! Har nettopp laget skokoladekaken m vaniljefyll og sjokolademousse. Min snille mann fyller året idag, så da må vi ha noe å kose oss med i kveld:-) Ha en FLOTT kveld!
Kristin