lørdag 6. september 2008

To gode oppskrifter, kyllingsuppe og focassia brød:)

Skikkelig lenge siden jeg har lagt innlegg nå, så derfor er det jammen meg på tiden!!

Ville bare dele to gode oppskrifter med dere. Brødet har jeg selv i ovnen nå og det lukter fortreffelig. Jeg skal ha suppen når vi får besøk i kveld med brød til, veldig greit og kunne lage brødet på forhånd da.:)

Kyllingsuppe ( 4 personer )

1 stor løk
2 purreløk
1-2 røde paprika
1-2 chillipepper
2 ts karri
2 ts paprikapulver
hønsebuljong
2 kyllingfileter (jeg bruker litt mer, men det er smak og behag)
1 boks creme fraiche
1 boks mais
- alt hakkes/skjæres i biter. krydderet has i og alt surres i panne med olje.
-Kok opp 1 liter vann og ha oppi 2-3 hønsebuljonterninger med hønsekraft. Kyllingfiletene i terninger kokes med i 2 min.
-Ha oppi alt som er surret. creme fraiche kokes med på slutten.
-1 boks mais has oppi til slutt men skal ikke kokes.
-smak til med salt og pepper og eventuellt persille om ønskelig.

Foccasia brød

4 ss sukker
1 ss salt
2 pk tørrgjær
1 l lunkent vann
4 ss olivenolje
1,7 l hvetemel

NB!! skal være bløt deig
-hev: 30 min (hever mye)
-Hvelv i langpanne som er kledd i bakepapir og smurt med olje.
-Smør deigen utover med slikkepott. Prikk med gaffel og dryss over olivenolje.
-hev: 30 min
-prikk med gaffel og dryss på litt olje til. Dryss over timian, rosemarin, piffi og papirikapulver

(kan også ha saltflak men her i huset bruker vi ikke det pga minstejenta, men det er like godt uten synes vi)

Dette er jallefall favoritt her i huset!!! Kos dere med matlagingen og oppskriftene:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Heisann. Innom for å ønske deg ei fin helg :)
Klem fra Ronille.

Unknown sa...

Så innbydende disse oppskriftene er..Og delikat side. Vekker interesse.. vil lage foccasia brød og kyllingsuppen din i morgen. Har du steketid og grader tilgjengelig, så blir det superbra!