onsdag 18. august 2010

Oppskrift på ripsiskake ♥



Det er flere som spurte etter oppskriften på ripsiskaken, og den skal dere sevfølgelig få. 
Jeg lagde den i en kakeform, men neste gang tror jeg at jeg vil lage den i en skål, mer som en dessert så tar vi den med skje. 


Kaken er utrolig god og frisk, men ikke helt som navnet sier. Den blir ikke sånn fast is, mer mousse i konsistensen. Unsett så var den kjempegod og passer så utmerket nå i rips-sesongen. 



Ripsiskake 

2 eggehviter
3 dl sukker
1-2 ss sitronsaft
1/8 dl salt
ca. 5 dl rips (halvfrossen)

pisk lenge (trenger ikke å piske noe hver for seg, bare pisk alt sammen, enklet og greit)
Massen blir veldig stiv, den henger mesten fast i pisken. 

Server kaken med vaniljesaus. 




Ellers så må jeg bare vise dere et kort jeg lagte på kurs i et utdrikningslag. Fargene kommer egentlig ikke helt frem på bildene, for det er ikke så oransje som det ser ut her. Det er laget i vintagestil, som passer meg perfekt og er et "foldekort" som man bretter sammen og knyttr med ei sløyfe rundt. Jeg kommer til å bygge videre på denne ideen og kanksje lage flere. 

Ønsker dere en riktig fin onsdag. 

22 kommentarer:

sylvia sa...

hei på deg.
å tusen takk for oppskrift,den skal prøves.
nydelig kort du har laget ,
vakkert.
ha en fin dag.
klem fra sylvia

Jane sa...

Den kaka så virkelig god ut :0)
Slike kort har jeg laget også... tagkort. Kjempe moro, og er bare fantasien som sette begrensninger.

Ha en fin fin onsdag.
Klem Jane.

Besta sa...

Kaka så utrolig deilig ut, jeg har laget noe lignende med jordbær:)

Ha en fin dag.
klem fra marilyn

Jijji sa...

Nå skal jeg på ripsslang hos naboen:) Busken strekker seg over og inn i vår hage - og da er vel det lov? *smiler* Gleder meg til å prøve denne:)

Så nydelig kort!

Ha en fortsatt herlig uke!
Klem fra Jijji

Ingvild B sa...

Takk for tips! Denne må prøves!
Så har jeg noe å bruke ripsen til også :)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Å, den kaken så god ut, og den er lagt i minnet!

Klem Cathrine :-)

sandra sa...

NAM!!!! Vil ha den!!

Unknown sa...

Takk for at du deler oppskriften:)

Klem:)

Bjørg ✩ Huset ved Fjorden sa...

Den iskaka skal eg jammen prøve å lage, høyrtes frisk og god ut!!:)
Kjempefint kort du har laga!
Ha ein strålande dag!
Klem:)

Hege sa...

Takk for oppskrift.
Er det lov å låne bildet ditt å legge ut med oppskrift på min blogg?

Hege

Hanne Mette sa...

Den så i alle fall helt nydelig ut! Jeg har plantet ripsbusker i år og optimist som jeg er gleder jeg meg allerede til neste års "avling". Takk for oppskrift.
Så flink du har vært til å lage kort også. Original utdrikningslag-ide. :)
Klem Hanne Mette

Audhild sa...

Der kom oppskrifta ja, du var ikke vanskelig å be :) hehe
Må prøves denne og ja:)
Kjempefint kort!!

Karma sa...

Herlig kake og herlig kort. Nå skal jeg ut og plukke rips i hagen :)

Klem Kaja:)

~*~ saskia ~*~ sa...

Your cake looks divine, Monica.
Wishing you a lovely Wednesday! xx

victoria (huset i byen) sa...

Så flott kort, og takk som deler oppskriften, det så virkelig nydelig ut.... nam nam
Ha en fin kveld
klem victoria

Nina B. sa...

ah, den så deilig og frisk ut!
Og dere, så DEILIG at dere er så og si ferdige med malingen! Heldige dere! Sååå skjønt!

Nydelig kort du har laget. Kjente jeg ble litt inspirert til scrapping igjen nå, etter oppstart på skolen for storesøster her. Masse bilder kan en si...tjihi!
Og takk for tips oom Røe Gård. Vi kjørte forbi skiltet i Sverige, og jeg tenkte at dette hadde jeg jo lest om. Kjempekoselig sted!

Kos deg videre!
klem klem

Hasigamas mamma sa...

Takk for den! Lagret til prøving neste år... Så helt fantastisk god ut!!!!
klem
Lise

Josefine sa...

Heisan..

For et artig kort du har laget! Det kan du helt sikkert lage i flere varianter ja... tusen takk for oppskriften, den kaken ser utrolig god ut! Klem

Miriam Lilliana Sundsrud Jensen sa...

Ånei ånei.. Jeg som akkurat satt her og sa jeg hadde lyst på noe godt! Den må jeg prøve!!

Jannes lille sted sa...

Hei:)

Nydelig den iskaka ser ut!
Skal ta med meg den oppskriften ja!
Kjempefint kosrt også

ha en flott dag
Klem Janne Merethe

Unknown sa...

Takk for oppskriften som så spennende og inspirerende ut.
Jeg laget min egen variant med tyttebær i stedet for rips og en tynn nøttebunn under. Hadde også i litt gelatin slik at kaken holder formen også etter opptining. Nå står kaken i fryseren nå og jeg er spent på resultatat.
Men jeg har et spørsmål:
Stemmer det at du bruker 12,5 ml salt? Syntes det var litt vel salt da jeg prøvesmakte...
Oppskriften passet forresten perfekt i dag da jeg skulle bake uten melk og mel til en allergiker.

Monica sa...

kjære ingebjørg, jeg håper du ser svaret mitt her. jeg tok bare bittebitte litt salt i jeg, men skrev oppskriften ned her slik som jeg fikk den. Hvordan ble kaken din, vil gjerne ha oppskriften på din variant med nøttebunn og tyttebær her om du vil dele? hørtes utrolig spennende ut. klem Monica