fredag 23. november 2012

Førstegangsbaker av cakepops


Idag har jeg laget Cakepops for første gang. Jeg har alltid vært en muffins og cupcakes elsker.
Jeg kjøper lett med meg både muffinsformer, strøssel og annet stæsj når jeg ser det og har en skikkelig dille på det der.
 Men så har jeg da fått med meg denne trenden med cakepops da, og tenkte at dette måtte jo prøves.
 
Først av alt, cakepops er egentlig kake og krem formet som baller, satt på pinne, dyppet i sjokolade og dekorert etter eget ønske.
 
Egentlig veldig enkelt, men dog så utrolig tidkrevende. det krevde masse tålmodighet og jeg må innrømme det krevde litt mer enn det jeg egentlig har. 
 Noen tips har jeg som førstegangsbaker av disse fancy kake på pinne tingene, og de vil jeg gjerne dele med dere.


 
Planlegg godt ha tingene klar.
Bak gjerne en kake dagen før eller bruk kakerester, det sparer deg for masse tid den dagen en styrer på med resten. 
Klipp opp små cellofanbiter, klipp opp sløyfeband og lignende.
 
 Det som jeg brukte av utstyr, for uten min favorittsjokolade kakeoppskrift var:
 
- hvite pinner som en kan kjøpe på for eksempel hobbybutikk (eventuelt kan en bruke grillpinner)
 
- masse kakestrø
 
-hvit sjokolade og litt delfiafett til å dyppe i.
En kan også bruke candymelts som en kjøper i hobbybutikker, disse får en i alle mulige farger. Jeg anbefaler litt delfiafett oppi for å få en litt mer flytende sjokolade.
Det er da lettere å dyppe den og også lettere å få sjokoladen på jevnt.
 
- sløyfeband og cellofan, om en ønsker å pakke dem fint inn. Et tips er også å sette dem oppi små minimuffinsformer.
 
 
Så er det bare å sette i gang da.
Bland smuler av sjokoladekaken med krem fra sjokoladekake.
Rull til passe store baller og sett i kjøleskapet.
Etter at de er litt faste (ca. 30 min) tar en litt smeltet sjokolade på tuppen av pinnen stikker i kakeballene og setter dem tilbake i kjøleskapet for at pinnene skal feste seg.
 
 
 
Imens kan en smelte sjokolade og legge strøssel klar i noen skåler. 
Så er det bare å dyppe kakeballene i sjokolade rulle dem i strøssel og la dem tørke.
Etter de er tørket pakker en dem inn i cellofan og knytter med ei fin sløyfe.
 Her kan en bruke alt en vil, gavebånd, blonder, hamptråd og lignende.
 
 
Tilslutt, putt dem i fryseren og ta opp til en passene anledning.
Her har vi snart en prinsesse som fyller året.
 
Ønsker dere alle sammen en riktig god helg.


2 kommentarer:

Linda sa...

Herlige kaker Monica,men kan forstå dette med tidkrevene,ja.
Du er god...jeg har en bakeglad jente i hus, som går på baker og konditorlinja,sikkert noe for henne.Takk for gode tips.
God helg!Klem:))

Tove sa...

Hei
Jeg er elendig på baking. Men dette burde jo egentlig jeg og få til. Men det var det med den tålmodigheten da. Har veldig lite av det når det kommer til baking. Eller baking og...
God helg til deg og dine
Klem Tove